Nucli antic de Pacs del Penedès | Centre històric
Passeja pel nucli antic de Pacs del Penedès, un clos històric amb cases antigues, plaça Major i vestigis del passat medieval.
El nucli antic de Pacs del Penedès, que té forma de clos tancat i està situat en el punt més elevat del municipi, és una manera excel·lent de submergir-se en la seva arquitectura i història.
L’epicentre del centre històric és la plaça Major, una plaça totalment irregular on es conserven les úniques cases antigues del terme. Es creu que aquesta era l’antiga plaça d’armes del desaparegut castell que es va mantenir fins al segle XVI. Les cases es van edificar de cara a la plaça i, molt probablement, s’adossaven per la part posterior a la vella muralla de la fortificació.
Can Batlle és una de les cases destacables de la plaça. S’hi accedeix a través d’un carreró que té un característic pas elevat i queda reclòs en una petita placeta anomenada El Racó. A l’altre extrem de la plaça hi trobareu cal Nin, una altra casa que es caracteritza pel seu portal de pedra treballada. Una altra casa antiga que encara es conserva és cal Puató, tot i que es va construir fora muralla i es troba apartada del nucli central del poble.
Si aneu cap a la zona del raval, a l’entrada del poble, hi trobareu la Casa de la Vila i altres equipaments municipals. Fixeu-vos en els detalls de la façana, de composició simètrica i amb coronaments mixtilinis. També hi destaquen les decoracions amb mosaics de rajola vidriada a l’interior dels arcs, els balustres elegants als balcons del primer pis i les motllures que emmarquen les obertures de l’edifici.
Més enllà del nucli antic, a la part nord, hi ha una zona molt planera que va servir d’aeròdrom militar durant la Guerra Civil Espanyola. Tot i que va ser desmantellat després de la guerra, encara en queda algun refugi dins del terme municipal de Pacs.